Kiedy nie należy się odszkodowanie za odwołany lot?
- czwartek, 23 maja 2019, 18:47
Sprawdź, w jakich sytuacjach nie otrzymamy odszkodowania za odwołany lot.
Informacja o rekompensacie
W przypadku odwołanego lotu pasażer ma prawo domagania się rekompensaty. Istnieją jednak pewne sytuacje, kiedy nie możemy liczyć na odszkodowanie. Sprawdź, w jakich sytuacjach nie otrzymamy odszkodowania za odwołany lot.
W Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., a w szczególności w artykule 5. dokładnie opisano, w jakich przypadkach przysługuje nam prawo do odszkodowania za odwołany lot oraz w jakich sytuacjach takiej rekompensaty nie uzyskamy.
Kiedy nie należy się rekompensata za odwołany lot?
Przede wszystkim prawo do odszkodowania nie należy nam się, jeśli przewoźnik poinformował nas co najmniej dwa tygodnie przed planowanym odlotem o odwołaniu lotu. Kolejna sytuacja, kiedy nie należy nam się rekompensata za odwołany lot to taka, kiedy zostaniemy poinformowani od dwóch tygodni do siedmiu dni przed odlotem zostaniemy powiadomieni o odwołaniu lotu i zaoferowana nam zostanie zmiana planu podróży, umożliwiająca wyruszenie najpóźniej dwie godziny przed planowanym wylotem i dotarcie na miejsce najpóźniej do czterech godzin po planowanym czasie przylotu. Wreszcie trzecia tego typu sytuacja dotyczy lotów odwołanych w okresie krótszym niż tydzień przed planowanym wylotem. Wtedy jednak powinna zostać zaoferowana zmiana planu podróży. Lot zastępczy powinien się rozpocząć nie wcześniej niż godzinę przed planowanym czasem odlotu. Natomiast pasażer powinien dotrzeć do celu najpóźniej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.
W artykule 5. możemy również przeczytać, że rekompensata za odwołany lot nie przysługuje nam, jeśli lot nie odbył się z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Chodzi tutaj o tzw. nadzwyczajne okoliczności, których nie dało się uniknąć. O jakie czynniki tutaj chodzi? Przede wszystkim są to warunki pogodowe uniemożliwiające odbycie się lotu (np. spowodowane wybuchem wulkanu). Ponadto nadzwyczajnymi okolicznościami mogą być czynniki polityczne. Inną sytuacją niezależną od przewoźnika może być np. strajk, uniemożliwiający odbycie się lotu.